30 maj 2006

Varför stödja den kristna högern?

Den kristna högern är på offensiven och de blir mer och mer organiserade. I riksdagen är de bland annat representerade av den göteborgska kristdemokraten Annelie Enochson som har gjort skrämmande uttalanden om homosexualitet och om sambandet mellan politik och religion.

Tidningen Insidan beskriver sig själva som en kristen ungdomstidning. I Nr. 2 från år 2005 finns en intervju med Annelie Enochson där hon bland annat säger:
Om inte vi kristna är med och drar snöret åt vårt håll, kommer allt att kantra. Om inte vi säger ifrån att det där är fel, kommer ingen annan göra det heller. Jag kan inte få igenom allt jag tycker, men jag kan i alla fall säga ifrån

I botten har jag min bibeltrogna kristna tro. Den är inte kompromissbar. Att Jesus är sann människa och sann Gud.

Kristendom och politik kan man inte skilja på.


Den kristna sekten Plymouthbröderna har försökt starta en friskola på några håll i Sverige. De försöker isolera sig från omvärlden, de kallar dem som inte är med i sekten för spetälska och de vill starta en friskola så att deras barn inte ska behöva beblanda sig med oss spetälska i den "vanliga" skolan.

TV4:s Drevet gjorde ett inslag om detta där Annelie Enochson inte ville ta avstånd från Plymouthbröderna. Det är intressant.

Carola Häggkvist

Carola Häggkvist är en av Sveriges mest populära artister. Jag känner många socialdemokrater som absolut ville att hon skulle vinna den svenska uttagningen i melodifestivalen, vilket hon ju också gjorde. När jag påpekade att Carola har värderingar som man minst sagt kan ifrågasätta himlade en av dem med ögonen och sa "men det är ju Carola!" Jaha.

Om man vill bättre på sin image ska man skicka fram någon som folk gillar och som man kan känna samhörighet med, en riktig helylleperson. Den kristna högern har hittat en sådan i Carola Häggkvist och jag tycker det konstigt att det är så många som köper det.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida