13 oktober 2006

Lars Winnerbäck beskriver SSU

Du sa altruism, ett svårt ord som jag inte kände till. I min värld får jag göra som jag vill så jag gick fram och sa: Du, dig vill jag ha. Jag fick en kram och allt var bra.

Lars Winnerbäck, Tretton trappor upp

Altruism=Osjälviskhet, människokärlek

SAOL 1998

Anna Sjödin blev fälld i tingsrätten och kraven på hennes avgång har kommit. Av åldersskäl är jag inte längre aktiv i SSU men jag känner ändå några av dem som i media har krävt hennes avgång.

Många SSU:are har betett sig som genuina skitstövlar mot varandra de senaste åren. De har koncenterat sig på spelet att vinna nästa kongress istället för att utveckla verksamheten och värva medlemmar.

I Göteborg har jag genom åren sett massa goa ungdomar som ger sig in i SSU för att förändra världen och som sedan lämnar när de upptäcker vad som pågår i maktspelet. Det finns naturligtvis fler sådana i hela Sverige. När jag gick med i SSU var det för att kämpa mot apartheidregimen i Sydafrika, inte för att vinna nästa kongress och sätta min polare som ordförande.

Det är med sorg i hjärtat jag ser att spelet fortsätter. Många av dem har krävt Anna Sjödins avgång de seanste dagarna är samma personer som inte ville att hon skulle bli ordförande från första början. Det är viktigt att veta det och ägna sig åt lite grundläggande källkritik när man ser vilka som säger vad. Man måste fråga sig varför de säger just så.

SSU måste lämna striderna bakom sig, gå vidare och de måste sluta att attackera varandra så fort de får chansen. Om de inte gör det kommer de att förlora tusentals ungdomar till, personer med sunda åsikter som upptäcker att SSU bara bråkar internt.

I skrivande stund är det den 13 oktober och klockan är 19:25. Jag gick just in på den interna delen av SSU:s forum Agera för att se vad som hade skrivits om domen och till min stora glädje fanns där ingenting. Det visar att SSU idag är ett annat SSU än det jag lämnade för några år sedan. Om SSU:s ordförande då hade blivit fälld i en rättegång skulle det finnas trådar med hundratals inlägg där den ena falangen anklagar och den andra försvarar. Så var det när Ardalans VUF-pengar diskuterades för snart två år sedan.

Det visar att SSU har utvecklats enormt i positiv bemärkelse. En utveckling som är väldigt lätt att rasera. Alla ni som är aktiva i SSU idag, och särskilt ni som är lite äldre och har ledande positioner i förbund och distrikt, har ett ansvar för organisationen. Det är i sådana här svåra stunder som det visar sig vilka som månar om organisationen mest. Det gäller att ta den chansen.

Den utmärkte Lars Winnerbäck har utan att veta om det illustrerat hur det kan gå till i det politiska spelet. Det är inte alltid altruismen som råder.

Detta inlägg är pingat på Intressant.se.


Andra bloggar om

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida